11.10. - 12.10.2008
Martina, Blanka, Petr, Vojta, Jana

Sobota

Výlet do Mourne Mountains jsme chystali už dávno, jednou dokonce i s Kubou, ale ten to odmítl se slovy, že přeci nepojede do Irska, jen aby se podíval do UK. Takže teď to konečně vyšlo a my vyrazili směr sever společně s navrátivší se Blankou a klučinou Petrem, který přijel na návštěvu za Martinou.

Výlet to byl trochu zvláštní, což bylo asi dáno především složením. Nebyl špatný, nebyl nejlepší, ale popsat moc nejde. Jediný možný způsob, jak ho zachytit, je patrně psát ho s hodně velkou nadsázkou ve snaze zlehčit věci, které se nevydařili. Tak tedy, zde je pokus...

Ráno sraz v centru u autopůjčovny v 9. S Janou moc nestíháme, takže je jasné, že máme minimálně 10 minut zpoždění. Ovšem zachraňuje nás Martiny smska, že oni budou mít 15, takže Blanka tam bude muset vydržet. Ve čtvrt máme auto půjčené. Tedy není to, co bychom si zrovna představovali. Sice jsme zamlouvali větší auto pro pět, ale i tak jsme s výsledkem nebyli úplně spokojení. Martina s Petrem doráží kousek před desátou a oznamují nám, že Blanka čeká ve Finglasu a navíc, že je třeba zajet za Ivanem se rozloučit. Ivan z ruky není, Blanka kapánek jo. Ten kapánek nám ale při Jančině navigaci bere asi hodinu a půl. Za to jsme konečně poznali Finglas. Když já se konečně trefuju do správných vrat Leadlu, nabíráme Blanku a po půl dvanácté můžeme konečně vyrazit. Trefujeme se na dálnici, abychom po deseti minutách zase sjeli z nutnosti čůrat.

Cestou na Sever se nic zajímavého nepřihodilo. Takže až kousek za Newry stavíme nakoupit chybějící proviant. Z nějakého nedorozumění se zastávka stává i svačinou u krajnice, nikoli však obědem - ten na nás pořád čeká. Posilněni vyrážíme dál kolem moře a zastavujeme na parkovišti kousek před New Castlem. Napotřetí se mi konečně povede trefit se do správných line, což za chvíli ztrácí smysl, protože kvůli zlodějům přeparkovávám kufrem ke stěně.

Po 40 minutových přípravách můžeme vyrazit do hor směrem na Slieve Donard. Vede k němu poměrně jasně značená pěšinka, jejíž jediná záludnost spočívá v jednom správném rozhodnutí, zda se vydat podél pravého či levého přítoku. Otázka s mapou snadno řešitelná.

Po půlhodině chůze naše špatně zvolená cestička končí, takže nezbývá, než se vyjít soumraku v ústrety krátkou svačinkou a pokračovat v předem ztracené cestě - vlastně necestě mírně vhlkém vřesem. Jít se však celkem dá. Za pár minut a pár ujitých výškových metrech začíná být zřejmé, že dnes vrcholu nedobudem a tak volíme mírný traverz po kopci a návrat po již správné cestě zpět. K autu se vracíme v hluboké tmě.

Přejíždíme do na dopravu velice zákeřného New Castlu, kde se posilňujeme v místní pizzerii a kolem 11 vyjíždíme hledat kemp. Vrata do areálu kempu jsou tak trochu podle očekávání zavřená, ale ne kvůli tomu, že už není sezóna, ale opravdu kvůli tomu, že je pozdě. Tak za zvuku odřených prahů o patník vyjíždíme hledat další vchod či jinou formu noclehu. Po pár pokusech mě posádka přesvědčuje, abychom protisměrnou cestou přijeli do moc pěkného kempu, kde za světel baterek stavíme stany a uleháme.

Neděle

Ráno po opulentní snídani vyrážíme za pěkného počasí asi po poledni směrem někam do hor, kde necháváme auto a vydáváme se podél potůčků do sedla Hares gap, odkud jsou moc pěkné výhledy na převážnou část Mournek. Abychom výhled ještě zlepšili, hrabeme se na jeden z vrcholů, kam dorážíme těsně před příhodem mlhové peřiny, která se nahoře i přes silný vítr drží asi půl hodiny. Nakonec se výhledu dostalo i později příchozím a můžeme vyrazit směrem zpět. Tuším, že kolem páté hodiny se dostáváme zpět k autu a už jen s malou zastávkou v New Castlu vyrážíme zpět do Dublinu.

Jediné zpestření jízdy nám nabízí Martina s Blankou, které se nás snaží navést zpět do Finglasu pomocí úplně jiné mapy. Nakonec se však po jízdě zpět na Belfast dostáváme na správný exit a někdy mezi devátou a desátou vykládáme Blanku před barákem. Pak už jen do Rathmainsu trochu poklidit auto co vypadá jak chlív, najít v Dublinu otevřenou benzinku a spát...

obr1
obr15

Svačinka před výstupem

T=1/320s, F=10, O=28mm, O35=42mm

Blanka potápějící se do vřesu

T=1/80s, F=8, O=40mm, O35=60mm

T=1/125s, F=9, O=28mm, O35=42mm

Mournky

T=1/200s, F=9, O=28mm, O35=42mm

Že by opět ztraceni? Ne, jen nevíme kudy dál.